pondělí 29. února 2016

Nebezpečí autosedaček s pultíkem

O autosedačkách s pultíkem jsem psala nedávno zde. Bylo to hlavně o nebezpečí vyklouznutí dítěte ze sedačky při převrácení auta na střechu. Provedla jsem hlubší průzkum a našla jsem další informace, které už jsou vážnější. Aby bylo jasno, nejbezpečnější je vždycky cestování proti směru jízdy. Důvody a více informací najdete v mém článku zde.

Autosedačky s pultíkem byly dříve velmi populární, ale v 90. letech skoro vymizely. V poslední době se zase vrací a jsou velmi dobře hodnocené spotřebitelskými testy. Výrobci tvrdí, že mají menší riziko zranění krku při čelním nárazu než autosedačky s pásy. Jenže podle dat ze skutečných nehod dochází u autosedaček s pultíkem ke zranění v dolní oblasti krku, přičemž figuríny Q1 (odpovídající ročnímu dítěti) při testování měří síly působící jenom na horní oblast krku. Větší bezpečnost vzhledem k úrazům hlavy nebyla prokázána. (Zdroj zde)


Vyklouznutí 


Autosedačky s pultíkem se pravidelně umisťují na prvních místech testů jako ADAC nebo dTestu. Jenže tohle jejich testování probíhá na takovém modelu auta, které je pevně připoutané k zemi na kolejnicích. Opravdové auto totiž když čelně narazí, tak se mu pak zvedne zadní část nahoru a dopředu. A v tomto momentu může dítě vyklouznout ze sedačky.

Test EuroNCAP v reálném autě



Test podle ADAC na vozíku


Tady jsou obrázky ze studie (odkaz zdeUNECE. Testovali znovu auta, která už dříve prošla testovaním EuroNCAP s nejlepšími výsledky. Podle protokolu EuroNCAP a v jejich laboratořích. A vzali autosedačky s pultíkem, které dostaly velmi dobré hodnocení ve spotřebitelském testu Stiftung Warentest (test.de), což je partner ADAC i dTestu, v roce 2013. EuroNCAP kromě čelního nárazu testuje také náraz s 40% přesahem, spotřebitelský test ne. (Reálně je častější čelní náraz s částečným překryvem než náraz celou čelní plochou.) Při tomto testu došlo opakovaně k vyklouznutí figuríny a k nárazu hlavou do stropu, podívejte se na obrázky.

Dva různé typy figurín, obě odpovídají 1,5 ročnímu dítěti.


Série obrázků s figurínou Q1 (roční dítě) s pultíkem a Q3 (tříleté) s pásy.

Figurína Q1 odpovídá ročnímu dítěti, Q3 tříletému. Q1 vyklouznul a praštil se hlavou o strop. Q3 taky a tlak na jeho břicho byl asi třikrát vyšší než je přípustný limit.(zdroj zde)
Q1 figurína vyletěla ze sedačky s pultíkem.

Stejné auto, stejný test, Q3 figurína vyklouzla ze sedačky a praštila se hlavou o strop.

Q3 vyklouznul ze sedačky a praštil se hlavou o stop. Q1 vyklouznul.

Závěr z tohoto testování tedy je, že autosedačky s pultíkem mají vážné bazpečnostní problémy v nejčastějších nehodách, což je čelní náraz (respektive čelní náraz s částečným překryvem.) Může dojít k vyklounutí dítěte ze sedačky. Přitom udržení dítěte v sedačce je její základní a nejdůležitější funkcí.

Výsledky studie:
Figuríny 1 nebo 1,5 ročního dítěte

  • Q1,5 vyklouznutí (trup mimo sedačku)
  • Q1 úplné vyklouznutí ze sedačky
  • Q1 částečné vyklouznutí s úderem do hlavy o strop nebo o vedlejší autosedačku

Figurína tříletého dítěte:

  • vyklouznutí ze sedačky
  • úder hlavou o strop
  • tlak na břicho vyšší než stanovený limit


Závěry testování autosedaček s pultíkem v anglickém originále.

Zranění v oblasti břicha a hrudníku


Kromě vyklouznutí je velkým rizikem i zvýšený tlak na břicho, vyšší než je stanovený limit zranění. Limit je 1,13 baru a bylo jim naměřeno až 5-6 barů (zdroj zde). U figurín meších než tříletých se ani tlak na dutinu břišní neměří. Stejně tak stlačení hrudníku překračuje limit zranění pro figuríny ročních i tříletých dětí. Autosedačky s pásy jsou v obou případech pod limitem. Zdroj zde.

Dalším nebezpečím je to, že pultík se nedá přizpůsobit každému dítěti a poloha pultíku se nemění s tím, jak dítě roste. Takže není v té výšce, kde by měl ideálně být. Malé a hubené děti můžou mít pultík v úrovni prsou. Při nárazu tak pultík zadrží trup dítěte a dopředu jde jen hlava. Dítě se praští hlavou o pultík, což může mít za následem poranění hlavy, síla působící na krk je příliš velká a může dojít k jeho poranění a tlak na hrudník je velký natolik, že může dojít k zlomení žeber a poranění orgánů v hrudním koši. Naopak u velkých a obézních dětí působí většina tlaku na dutinu břišní a může tak docházet k poranění vnitřních orgánů.

Závěr


Překlad závěru této studie: Není jasné, jaké budou následky současného návratu autosedaček s pultem. Nebyly zjištěny žádné jasné výhody a naopak byly nalezeny potenciální rizika. Zároveň není jasné, jestli současné testování poskytuje dostačující informace o reálné situaci. Je tedy třeba opatrnosti s těmito systémy a dále je zkoumat.

Takže autosedačky s pultíkem nemají prokazatelné výhody oproti autosedačkám s pásy. Nejsou lepší pro hlavu a krk. Navíc je u nich vyšší riziko vyklouznutí, zranění břicha a zranění hrudníku. Přesto lidi tyto autosedačky kupují s vírou, že jsou nejbezpečnější. Protože mají nejlepší hodnocení podle spotřebitelských testů.

Jak je to možné? Jak je možné, že nám tvrdí, že jsou nejbezpečnější, když mají tolik rizik? Proč mají kritéria nastavená tak, že vlastně neukazují reálnou situaci? A je možné, že by firmy vyráběly autosedačky s cílem, aby vyhrály spotřebitelské testy a tím pádem aby se nejlépe prodávaly? Že by pro ně byl důležitější úspěch v těchto testech než skutečná bezpečnost?





Mimochodem tady je jedno video z testů EuroNCAP, kde jsou obě děti v autosedačkách proti směru jízdy.

39 komentářů:

  1. Díky za tento článek!

    OdpovědětVymazat
  2. Koupila jsem autosedačku s pultíkem Cybex Juno fix, tedy kategorie 9 - 18 kg. Váhala jsem díky tomuto článku, ale nakonec jsem ji vzala. A jedna z prvních věcí, co jsem zkoušela, byla vytáhnout připoutané dítě ze sedačky. Nejde to. Krom toho, že dítě drží pultík, ho drží o opěrka hlavy, přes kterou nedostanu ramena. Ani když jsem ho zkusila přiklonit k sobě, nevytáhla jsem ho. A podotýkám, že jsem dítěti nesundala bundu, díky které by mělo snáz vyklouznout. Dítě váží necelých 10 kg, měří skoro 80 cm. Nedovedu si představit, že by vyklouzlo při nehodě tak snadno, jako na těch videích. Navíc zastávám názor, že pultík snižuje riziko špatného připoutání, neboť spousta rodičů pásy autosedačky pořádně nedotahuje a dítě z nich pak může při nehodě vyletět.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže člověk nedokáže vyvinout takovou sílu, jaká působí na dítě v případě nehody, i kdybyste byla vzpěračka těžké váhy:) Ale samozřejmě je to váš názor, můj názor je, že mnohem bezpečnější než všechny ostatní jsou autosedačky proti směru jízdy. To, že lidi nedotahují správně pásy, je pravda, ale když o tom víte, není to nic složitého, dělat to správně. Tereza

      Vymazat
    2. Jako proc to sem píšete? Přečtete si o tom, že dítě v protisměru má byt minimálne do 4 let a stejne koupite posměrnou ještě s pultíkem a pak ji tady vychvalujete! Přeji Vám všechny cesty bez nehod.

      Vymazat
    3. Na plno nehod motocyklu jsou okolo poházené motorkářské boty. Zkuste ji vší silou stáhnout z nohy. Nedáte to, a přece se to při nehodách děje. S tím pultíkem to bude podobně.

      Vymazat
  3. Mame kiddy s isofixem a pultikem a delali jsme test kdy se auto prevraci jako pri nehode na strechu. Maly 10kilo mi z tama nevypadl. Jak je to jen mozne? Ze by nahoda? Tento clanek neni seriozni dle meho nazoru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vy jste prevraceli rychle jedoucí auto s dítětem uvnitř na střechu? :) Asi jste zkoušeli otočit autosedačku vzhůru nohama, takhle podobně se testují autosedačky, aby vůbec prošly homologací. Ale to neříká vůbec nic o nehodách, které jsou popisovány v těchto studiích. Každopádně já vás vůbec nenutím tomu slepě věřit, berte to jako podnět pro zjišťování více informací na různých místech... Tereza

      Vymazat
    2. jako nechápu. vidíte video a řeknete, že článek není seriózní? to si jako myslíte, že je to nějaký filmový trik?

      Vymazat
  4. Děkuju za článek, objednala jsem si sironu M2, sice drahá, ale dítě je nejcennější, co mám.

    OdpovědětVymazat
  5. Posílali jste svoje zjištění k vyjádření do dTestu? Jaká je jejich odpověď?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslal a odpověď je zhruba jak jsem si myslel a věřím jim. Tyhle konspirační teorie, že dTest lže, ADAC lže a někdo našel tu jedinou správnou pravdu....to je stále častější a někdy je to už i sofistikovanější jako v tomto případě. Netvrdím ale samozřejmě, že protisměrná sedačka není nejlepší. Na druhou stranu zohledňuji i sociální kontakt s dítětem, které by se nám v tom prostě zbláznilo. Mám Kiddy Phoenixfix 3 a věřím ADACU.

      Níže dTest:

      Dobrý den,

      děkujeme za Váš dotaz.
      Vzhledem k množícím se dotazům na pultíkové sedačky jsme tento typ diskutovali s odborníky z ADAC – i oni se setkali s obavami spotřebitelů ve spojení se sedačkami vybavenými pultíkem. V Německu (a zřejmě i v jiných zemích) již delší dobu probíhá mediální kampaň informující o údajných bezpečnostních nedostatcích tohoto typu dětských zádržných systémů, z nichž některé si ve spotřebitelských testech vedly velmi dobře nebo dobře.
      Zjistilo se, že některá velká média byla kontaktována konkurenčními výrobci autosedaček, kteří se obávali snížení prodejů.
      V průběhu testů nebylo prokázáno, že by pultíkové autosedačky přinášely větší rizika než systémy s klasickým poutáním dítěte. Tyto výsledky byly potvrzeny analýzou statistik nehodovosti.
      Společně se spřízněnými spotřebitelskými organizacemi a autoklubem ADAC necháváme autosedačky testovat v čelních a bočních nárazových zkouškách simulujících více než 90 % dopravních nehod. Ve vzácných a nešťastných případech, kdy dojde k převrácení vozu přes střechu, podle oslovených odborníků není možné tvrdit, že by dítě bylo bezpečněji upevněné v klasické autosedačce.
      Argumentace o nezdvižení zádi vozu při crashtestu v tomto ohledu není platná – důležité jsou síly vzniklé přímo při nárazu, nedá se čekat, že by při tak velké deceleraci došlo k podklouznutí.
      Po bezpečnostní stránce by tedy tento typ sedaček neměl představovat problém – jelikož je ale každé dítě jiné, může se stát, že jednomu pultík nebude vůbec vadit, zatímco jiné se nebude cítit komfortně.
      Nemůžeme souhlasit s kritikou autoklubu ADAC, který má s testy autosedaček největší zkušenosti ze všech evropských institucí, zkouší je už prakticky půl století. A vzhledem k jeho řízení skutečně není možné, aby se šlo na ruku výrobcům. Naopak, na základě testů docházelo ke zpřísňování homologačních zkoušek a někteří výrobci po odhalení bezpečnostních nedostatků zcela ukončili svou činnost.

      Snad Vám bude naše odpověď k užitku.
      Přejeme Vám příjemný den.

      Vymazat
  6. Já snad žasnu. Opravdu si maminky myslíte, že když se vám nepodaří dítě vytáhnout ze sedačky, že tak bude dítě držet i v případě nehody?! víte jaká síla tam vzniká?!!! že kolikrát i třeba přes 200kg?!!! To snad není možné :-D :-D :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud tam vznikne 200 kg, dítě je už stejně mrtvé…

      Vymazat
  7. Když se podívám na foto z testů, tak hned vidím, že je něco špatně. Figurína ma pultík skoro v úrovní pasu, což je blbost. Máme 20 měsíční dceru a pultík má o hodně výše řekla bych v úrovni prsou. Mam cybex palas fix 2, takže buď jde o jinou značku a nebo nekalou soutěž.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Toto je podle vás úroveň pasu ? Obr. 3 https://2.bp.blogspot.com/-673Qy9esflA/Vs3HHxcNZ4I/AAAAAAAAAeU/JDgMUYDqKqg/s640/Sni%25CC%2581mek%2Bobrazovky%2B2016-02-21%2Bv%25C2%25A015.36.27.png

      Vymazat
  8. Věřte, že jsem viděl za 17 let služby mnoho a mohu potvrdit,že pult je v reálu mnohem bezpečnější než tvrdíte. Z mého pohledu je tento článek zavádějící. Minimálně jedna firma dělá svoje vlastní přísné vývojové testy a mohu říct, že jejich sedačky s pultem opravdu patří ke spičce na trhu.

    OdpovědětVymazat
  9. pultík je voľný a ten bezpečnostný pás je zle zapnutý na sedačke....ako by to dopadlo ak by bolo dieťa pripevnené správne. Každá autosedačka je nebezpečná ak je v nej dieťa takto zle pripútané.

    OdpovědětVymazat
  10. Vážení, to co tady píšete je sice hezké, ale jsou to pouze amatérské názory založené na úplně nesmyslných předpokladech. V první řadě je tady přetížení, které působí při nárazu. V rychlosti 60km/h je to až 10G, což znamená, že čtyřkilová dětská hlavička váží 40kg a je vržena vpřed rychlostí rovnou zrychlení. V tomto případě zpomalení, což je zrychlení s mínusovým znaménkem. Z toho snadno vypočítáte moment hybnosti a zjistíte, že vzniklou sílu nemá šanci udržet ani dospělý člověk. Kdo jste zažil náraz v rychlosti např. 30km/h, potvrdíte, že to je strašná rána. Jaký vliv má takový pohyb na nevyvinutou krční páteř a slabý svalový korzet si řekněte sami. K tomu přidejte ránu, jako když praštíte dítě baseballovou pálkou do břicha (tak působí tlak relativně úzkého pultíku na měkkou břišní krajinu). A teď to srovnejte s protisměrnou sedačkou, kde je náraz rozložen do plochy celé zádové desky a hlava je opřená. Síly zde působící jsou o několik řádů nižší a hlavně působí rozložené do pevné opory v celé ploše. Navíc udržet dítě tak, aby nevyklouzlo nahoru je poměrně snadné a může způsobit maximálně modřiny na ramínkách. Pokud nechápete o čem mluvím, zkuste se udeřit hranou krájecího prkénka do tvrdé kosti a potom to samé udělejte plochou stranou. A hlavně používejte mozek. Tohle přece není tak složité odvodit pouhým selským rozumem...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Pokud chcete alespoň vzdáleně pochopit, jaké síly působí na dětskou hlavičku (poměrně velká a těžká vzhledem k velikosti těla), zkuste si na hlavu nasadit motocyklovou přilbu a zatížit jí cca pěti kilogramy zátěže. Potom na suchém parkovišti naplno zadupněte brzdy v autě bez ABS. Spolehněte se, že si velmi nepříjemně ublížíte. A to náraz čekáte a můžete na něj reagovat. Malé dítě v žádném případě reagovat nemůže, má hodně těžkou hlavu a málo vyvinuté svaly kolem páteře a krční obratle. Posměrná sedačka s pultem je naprostá vražda, posměrka s pětibodovým pásem výrazně lepší, ale kvalitní protisměrná sedačka prostě nemá konkurenci. Důkaz - zřejmě nejkomplexnější test autosedaček (švédský Plus Test) nemá šanci získat posměrná sedačka. A proč? Z několika důvodů. Na měkké části tělíčka (hlavně u pultíku na břišní krajinu) působí síly výrazně převyšující odolnost vnitřních tkání. Jak někdo píše výš - je to jako když udeříte dítě baseballovou pálkou do břicha. Dalším důvodem je u pultíkové sedačky velká pravděpodobnost vypadnutí dítěte ze sedačky při otočení auta na bok, nebo na střechu. Zapomeňte na to, že vyvinete prostým tahem stejnou sílu, jaké působí při nehodě. Ani řádově se nedostanete na stejné hodnoty. Stačí se podívat, co udělají ruce a nohy při crashtestu. A třetí a zřejmě hlavní důvod je rozložení všech sil do poměrně velké plochy zad a hlavy při zapření o opěrák protisměrky. Zkuste se do ruky udeřit stejnou silou tenkou tyčí (prutem), nebo plochým předmětem. V prvním případě proseknete kůži a poškození tkáně je hodně bolestivé. Ve druhém případě utržíte maximálně modřinu. Lidé - používejte mozek a zkuste se zeptat na to, jaké síly působí při nehodě někoho, kdo tuší něco o fyzice. Zjistíte, že síly působící na toho bezbranného tvorečka jsou tak obludné, že se Vám o tom nezdálo. A když kupujete sedačku, nechte si poradit od odborníků. Pro kotletu si nepůjdete do zverimexu, tak sedačky nekupujte v Lidlu.

      Vymazat
    2. Ano, asi je pro většinu lidí těžké si to představit. Já mám představu docela dobrou z vlastní zkušenosti. Před lety jsme jeli busem MHD (bylo to v serpentýnách do kopce, takže žádná velká rychlost, mohlo to být tak 30 km/h, podle mě). Znenadání jsme nabourali - čelní náraz s protijedoucím vozidlem. Jelikož jsme seděli zády opření o sedačku do úrovně ramen, trhlo nám to hlavou dozadu. Nic příjemného, to musím říct, cítila jsem natažené svaly ještě několik týdnů. Ale kdo to nezažil, ten si těžko představí, jak by to asi působilo na malé dítě.

      Vymazat
  11. Níže dTest:

    Dobrý den,

    děkujeme za Váš dotaz.
    Vzhledem k množícím se dotazům na pultíkové sedačky jsme tento typ diskutovali s odborníky z ADAC – i oni se setkali s obavami spotřebitelů ve spojení se sedačkami vybavenými pultíkem. V Německu (a zřejmě i v jiných zemích) již delší dobu probíhá mediální kampaň informující o údajných bezpečnostních nedostatcích tohoto typu dětských zádržných systémů, z nichž některé si ve spotřebitelských testech vedly velmi dobře nebo dobře.
    Zjistilo se, že některá velká média byla kontaktována konkurenčními výrobci autosedaček, kteří se obávali snížení prodejů.
    V průběhu testů nebylo prokázáno, že by pultíkové autosedačky přinášely větší rizika než systémy s klasickým poutáním dítěte. Tyto výsledky byly potvrzeny analýzou statistik nehodovosti.
    Společně se spřízněnými spotřebitelskými organizacemi a autoklubem ADAC necháváme autosedačky testovat v čelních a bočních nárazových zkouškách simulujících více než 90 % dopravních nehod. Ve vzácných a nešťastných případech, kdy dojde k převrácení vozu přes střechu, podle oslovených odborníků není možné tvrdit, že by dítě bylo bezpečněji upevněné v klasické autosedačce.
    Argumentace o nezdvižení zádi vozu při crashtestu v tomto ohledu není platná – důležité jsou síly vzniklé přímo při nárazu, nedá se čekat, že by při tak velké deceleraci došlo k podklouznutí.
    Po bezpečnostní stránce by tedy tento typ sedaček neměl představovat problém – jelikož je ale každé dítě jiné, může se stát, že jednomu pultík nebude vůbec vadit, zatímco jiné se nebude cítit komfortně.
    Nemůžeme souhlasit s kritikou autoklubu ADAC, který má s testy autosedaček největší zkušenosti ze všech evropských institucí, zkouší je už prakticky půl století. A vzhledem k jeho řízení skutečně není možné, aby se šlo na ruku výrobcům. Naopak, na základě testů docházelo ke zpřísňování homologačních zkoušek a někteří výrobci po odhalení bezpečnostních nedostatků zcela ukončili svou činnost.

    Snad Vám bude naše odpověď k užitku.
    Přejeme Vám příjemný den.

    OdpovědětVymazat
  12. Jak vidím některé komentáře ve stylu "zkoušel jsem dítě vytáhnout a nešlo to" - tak to je přesně ten typ lidí, kteří se nepoutají, protože "dají ruce před sebe" a nebo se "budou držet volantu". Takovým přeji celý život bez nehod, protože jakmile k nějaké dojde, tak se rozbijí o vnitřek auta.
    To jste lidi neměli na základce fyziku? Při nehodě i v blbé 50km rychlosti, vlaje jak hadrová panenka i dospělý člověk, natož dítě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mě to napadlo. A určitě se takoví lidé nemůžou ani opřít o auto, protože by ho totálně sešrotovali na odpis o.O

      Vymazat
  13. No, ono to nebude tak hrozné. Výrobci jsou zlí, vyrábějí nebezpečné sedačky. Testy jsou nedokonalé a špatné. :-D
    Dítě budu vozit proti směru, co jen půjde. Až budu muset dát po směru, nebudu se bát použít i pultík.

    OdpovědětVymazat
  14. A teď co dělat, když nemám auto s isofixem, nemohu tedy umístit do auta bázi, která umožňuje umístit sedačku proti směru. V partnerově služebním autě isofix je, tam chci protisměrnou sedačku. To používáme na delší trasy. Ale v mém starším autě tato možnost není, musím tedy pořídit druhou sedačku po směru jízdy. Pak je lepší pultík, nebo tedy klasický 5ti bodový pás? Vajíčko šlo upevnit jak do isofixu, tak pásem. U sedaček pro vetší děti, které jsou protisměru toto však nejde...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máme sedačku Klippan Triofix. Ta může být použita jako protisměrná a základna se přitom u ní dá připoutat i klasickým tříbodovým pásem, takže vůbec není potřeba isofix. Tak třeba by to vyřešilo váš problém.

      Vymazat
    2. Kvůli veteránu jsme koupili protisměrku Axkid Move, která je pouze na pásy. A naprostá spokojenost.

      Vymazat
    3. Vždyť existují normálně protisměrné autosedačky na pásy.

      Vymazat
  15. Proč myslíte, že to nejde? Je přeci spousta autosedaček protismernych na pás...

    OdpovědětVymazat
  16. Kdo měl kdy autosedačku s pultíkem, tak podle fotek jasně vidí, že je všude buď špatně nasazený pultík a nebo je použita větší sedačka na vahou (velikostí) neodpovídající dítě (figurínu). Není totiž možné, aby vznikl takový prostor mezi pultíkem a nárameníky! Při dobře nastaveném pultíku, by dítě muselo být buď Copperfield nebo by se mu musely zlámat obě stehení kosti plus pánev, aby se z prostoru mezi sedačkou a pultíkem vysmeklo... Naproti tomu je pak figurína přikurtována čtyřbodovým pásem tak, že by to dítěti způsobilo poranění i během normální jízdy. Ale je na každém, jakou sedačku si vybere a jakým testům věří :) Jinak pokud by to takto fungovalo, pak by byly zcela k ničemu i klasické pásy, jelikož by z nich lidé museli vylítávat o sto šest!

    OdpovědětVymazat
  17. Ahojky. Já chtěla koupit tuto autosedačku máte s ní někdo zkušenosti? Je dobrá? Hledám doopravdy kvalitní, takže cena mi je jedno. Budu moc ráda za doporučení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně ne pultík ☹️ Opravdu poranění krční páteře je lusknutím prstu.. každý tu řeší jestli dítě vytáhme a jestli vypadne.. ale už jen to co je to za škub hlavičky 🙏 to mluví za vše.. znám případ i poranění míchy v krku u 10m chlapečka… děti nemají tak pevné vše jako my.. svaly, vazy atd ☹️ Nekoupila bych nikdy.. prostě hlava krk ramenavše letí.. na to neni potřeba ani test ale základní škola předmět fyzika..

      Vymazat
  18. Ahoj, my teda máme Cybex i-size s pultem a bohužel, jsme měli dopravní nehodu. Manžel bohužel dostal mikrospánek a srazil čelně protijedoucí vůz. Byť oba jeli nízkou rychlostí, auto bylo na odpis. Malému se až na šok a lehký otřes mozku NIC! nestalo, žádné vyklouznutí. Na malou slečnu jsme koupili trochu jinou - bez pultíku https://bonio.cz/12-autosedacky# a taky jsme spokojeni, zatím bez nehody.

    OdpovědětVymazat
  19. Nemohu si pomoci, ten odkazovaný test je metodicky špatně - dítě tam nesedí, jak má. Skutečnost, že "existuje studie, která něco říká", je k smíchu každému, kdo se pohybuje aspoň na okraji vědy, inženýrské praxe nebo marketingu. Studie se dělají tak, aby ukázaly, co chce zadavatel. Tady je celkem pochopitelná situace, kdy se řada výrobců cítí ohrožena tím, že spotřebitelské organizace tlačí něco jiného než jejich sortiment. Porovnejte s výrobci tabáku či chlastu. Ostatně viz diskuse s dTest výše. Ten zmíněný problém s podklouznutím je ale reálný při nevhodném usazení a zajímalo by mne, jak mu eventuálně předejít. I pod volnějšími kurty se kloužu v letadle já sám a stačí mi nízké jednotky "gé". Tělo lze silou jen pár desítek kilo zmáčknout a protlačit i nečekaně úzkou škvírou.

    Jako velmi zábavné ovšem shledávám skučení přítomných biomatek šílených hrůzou, jak děti na pultíku zhynou bídnou smrtí, ale nějak je jim jedno, že s pětibodem si dojebou krční páteř téměř s jistotou. Druhý extrém jsou blbky s fixní ideou, že vlastníma rukama utáhnou stovky kilo a snaží se dítě ze sedačky vytahovat coby simulaci autonehody.

    Jaká je správná odpověď? Já to bohužel nevím, ale při brzkém výběru větších sedaček budu velmi pečlivě zkoušet, jak do nich lze dcerky zapasovat. Naprosto boží mi přijde Cybex Anoris s airbagem, který omezuje výše zmíněná rizika, ale ten je jen do cca školního věku a dát 2x20k za max. tři roky vození už mi přijde moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vaše označení "bio matky" kvůli tomu, že nechtějí pro dítě pultikovku je naprosto zcestný a omezený. Představte si, že jsou i pánové (dokonce takoví, kteří se specializují na prodej autosedaček) kteří pultikovku odsuzují jako nebezpečnou autosedačku...tak ty byste nazval jak? Nevím jak 5ti bod dojebe páteř v protisměru? V posmeru bych tomu i věřila, ale směr nezmiňujete. To že je 5ti bodový pás a protismer nejbezpečnější variantou není výmysl dnešní doby, ale dlouhodobý výzkum, ke kterému se přiklání stále více výrobců. Jen Cybex musí mít vždy něco extra. Cybex je sto let za opicema i co se týče vajíček, které má těžké jak krava a neumí tam dát poradne vložky ,takže novorozeně tam lita jak hadr. Se svou sironou se taky moc nepředvedli a k dokonalosti to dotáhli když vyrobili zhovadilost jménem Pallas s následným skvostem anoris 😀😀😀 asi si myslí že když hovno posypou diamantama, bude lepší. Kámenem úrazu zůstává stále fakt, že pultikovka je POSMERU už od 15 měsíců a ještě dítě při nehodě dostane facku airbagem. Jestli vám to přijde boží tak budiz 😀😀

      Vymazat
  20. A ještě večerní dovětek. Nedalo mi to, hledal jsem. Ty odkazované vznikly jako kritika standardu R44 a jejich zjištění vedla mj. k úpravám dnes aktuálního R129 ("i-size"). Máme rok 2022, článek vznikl před dlouhými šesti lety a dnešní sedačky standardu R129 se stavitelným pultíkem by toto měly bezpečně řešit.

    OdpovědětVymazat
  21. Dobry den, chapem vasu nedoverihodnost voci autosedackam s pultom a tiez zastavam nazoru, ze tieto autosedacky boli doteraz menej bezpecne nez autosedacky umiestnene v protismere. Zaujima ma, ci sa vas nazor zmenil s prichodom autosedacky Cybex Anoris T s airbagom? Tato autosedacka bola v testoch najbezpecnejsia (ako prva dostala top hodnotenie vobec) a porazila vsetky protismerne autosedacky.
    Chvilku po najdeni tohoto Kanadskeho testu z 2013/2014 som zostal v soku a panike, ci som naozaj dobre kupil Anoris T a ci je to pre moje dieta to najbezpecnejsie. Po kratkej analyze som sa ale upokojil. K tomu testu len tolko, ze vsetky pultove autosedacky co boli pouzite, boli priputane pasmy auta, je to vidiet na kazdom obrazku. V EU sa pultove teraz pricvakavaju Isofixom a zaklikavaju sa vlastnym pasom sucastou sedacky. Preto asi mal pult vacsiu volu a diete sa medzi bocnicu a pult dostalo. Nie je vobec sanca, zeby dieta v Anoris T mohlo byt zakliesnene medze bocnicu autosedacky a pult. Nie je tam ziadne miesto, ked je pult dobre dotiahnuty.
    Takisto neviem v akych testoch vychadzali pultove autosedacky lepsie nez v protismere, ale tie co som ja pozeral ADAc, tak stale boli nejake v protismere lepsie nez pultove okrem Anoris T.

    A teraz k pointe. Kedze Anoris T vysiel bezpecnejsie v smere jazdy nez hocijaka ina autosedacka v protismere, tym padom je bezpecnejsia pri asi hociktorej havarii zo zadu (tu je podobny problem pre sedacky v protismere, ako bol doteraz problem so sedackami v smere jazdy). Pozrel som si na tej stranke odkaz na video ADAC celneho crash testu, kde auto narazilo len do polovice a obe Isofix autosedacky v protismere lietali o dost viac nez som ocakavalz takisto nohy figurin. Dane je to tym, ze vacsina vahy je na opacnej strane ukotvenia, takze je tam ovela vacsi pohyb autosedacky do strany nez v pripade Isofix autosedacky v smere jazdy, kde je vacsina vahy pri ukotveni (taka autosedacka sa pohne pri bocnom naraze ovela menej a tym je bezpecnejsia).
    Tym padom mi vychadza, ze autosedacka Anoris T je asi naozaj momentalnenajbezpecnejsia na trhu. Pult je este vacsi nez ine pultove, v pripade narazu airbag zvacsi objem natolko, ze dieta nema sancu nejak vypadnut (dovolim si tvrdit aj pripade otocenia na strechu).

    OdpovědětVymazat