EDIT: Přečtěte si prosím můj novější a obsáhlejší článek o autosedačkách s pultíkem ZDE.
Od teď tu bude každé pondělí článek o autosedačkách!
Často se mě někdo ptá na autosedačky po směru jízdy s pultíkem, tak něco málo napíšu. Málo proto, že autosedačky s pultíkem jsou po směru jízdy, a tím pádem nejsou tak bezpečné, jako autosedačky proti směru jízdy. Podívejte se na můj úvodní článek o autosedačkách proti směru jízdy zde. Vždycky bude nejbezpečnější autosedačka proti směru jízdy.
Od teď tu bude každé pondělí článek o autosedačkách!
Často se mě někdo ptá na autosedačky po směru jízdy s pultíkem, tak něco málo napíšu. Málo proto, že autosedačky s pultíkem jsou po směru jízdy, a tím pádem nejsou tak bezpečné, jako autosedačky proti směru jízdy. Podívejte se na můj úvodní článek o autosedačkách proti směru jízdy zde. Vždycky bude nejbezpečnější autosedačka proti směru jízdy.
Ilustrační obrázek autosedačky s pultíkem. Zdroj zde |
Tenhle článek píšu hlavně kvůli tomu, že se říká, že autosedačky s pultíkem nejsou bezpečné při převrácení na střechu.
Provedla jsem průzkum a zjistila jsem, že firma Britax v roce 2013 zveřejnila zprávu, že autosedačky s pultíkem nejsou bezpečné, bylo k tomu i video. Toto video na Youtube je dneska soukromé a nejde se na něj podívat a na oficiálních stránkách firmy Britax ta zpráva nejde najít. Video jsem našla se španělským komentářem zde. Britax vyráběl autosedačky s pultíkem do roku 2003 a tvrdil, že má spoustu dat z testů, z kterých je jasně vidět, že pultíky nejsou bezpečné. Teď už vyrábí sedačky jen s pásy.
Firma Kiddy a Cybex, což jsou jedni z hlavních konkurentů Britaxu, kteří vyrábějí autosedačky s pultíkem, vydali prohlášení jako odpověď na tuto zprávu, od Cybexu jde najít pouze na v komentářích na Facebooku, Kiddy ho má stále na stránkách zde.
Nikde není jasné, jestli je ten test provedený správně, jestli tam byla figurína dobře uchycená, prý je to i špatný typ figuríny a bez oblečení, takže klouže. O tom se pravdu asi nikdy nedovíme.
Jasné ale je, že k převrácení na střechu nedochází zdaleka tak často jako k čelním nárazům, a tam si sedačky s pultíkem vedou o něco lépe než ty s pásy. Ale pořád je ta síla působící na krk dítěte větší než limit, kdy dochází k vážným úrazů (viz graf v článku a autosedačkách PrSJ zde.) Nejhorší ale je, že dítě prostě narazí do toho pultíku hlavou (záleží na jeho výšce, menším dětem opravdu vychází hlava na pultík). Není to airbag, je to poměrně tvrdá věc, a asi si dokážete představit, že vrazit do něj hlavou může být dost nebezpečné.
Ještě poznámka, pro homologaci autosedaček podle ECE R44 se provádí test přetočení, kdy se figurína v autosedačce pomalu otočí o 360°, není to tedy simulace nehody s převrácením auta na střechu. A jedna zajímavost, kterou jsem teď objevila. Naše autosedačka Cybex Sirona má novou verzi podle nové směrnice i-Size, pořád je možné ji otočit i po směru, ale už ne s pultíkem, ale s pásy.
Ještě poznámka, pro homologaci autosedaček podle ECE R44 se provádí test přetočení, kdy se figurína v autosedačce pomalu otočí o 360°, není to tedy simulace nehody s převrácením auta na střechu. A jedna zajímavost, kterou jsem teď objevila. Naše autosedačka Cybex Sirona má novou verzi podle nové směrnice i-Size, pořád je možné ji otočit i po směru, ale už ne s pultíkem, ale s pásy.
Žádné komentáře:
Okomentovat